Star!
Film Star! režíroval Robert Wise roku 1968 a jde o životopisný muzikál s téměř tříhodinovou stopáží, který byl natočený na 70mm film s tehdy mimořádně štědrým rozpočtem v podobě čtrnácti miliónů dolarů. Pompézní je ovšem jen do jisté míry. Překvapují totiž jeho civilnost, důraz kladený na drama i pozoruhodný způsob, jímž je muzikálová složka zakomponovaná do životopisné a jakou dynamiku mezi sebou vytvářejí.
Snímek vypráví o životě populární tanečnice, zpěvačky a divadelní herečky Gertrude Lawrencové (1898–1952). Začíná jejím mládím ve vaudevillovém kabaretu a sleduje její postupnou proměnu v distingovanou dámu a královnu vyšší společnosti, již miluje publikum i mnozí muži. Přesun do Ameriky její status na první pohled jen potvrdí… Jenže není všechno zlato, co se třpytí…
Ačkoli dnes od muzikálu očekáváme schopnost elegantně přecházet z řeči do zpěvu, z chůze do tance a přirozeně mísit skutečnost se snovostí, v toto snímku jsou muzikálová čísla, snad až na pár výjimek, omezená výhradně jen na Gertrudina jevištní vystoupení. Zbytek filmu klade jakožto životopis důraz na věrohodné vykreslení své doby. Star! nicméně nepostrádá muzikálovou dynamičnost a energičnost, protože právě hudební výstupy se stávají oknem do vnitřního života ústřední hrdinky, cituplnými zpověďmi plnými stesku a tužeb. Pod vším úspěchem a společenskou maskou se totiž skrývá křehká žena plná nejistot. Hranice mezi zábavným představením a niterní výpovědí se stírají. A v tom tkví i jedna z největších předností snímku.
Podnětné je navíc mísení dokumentárních, sépiově tónovaných záběrů v akademickém formátu s těmi hranými, samozřejmě barevnými a širokoúhlými. 70mm formát se tím pádem smršťuje a rozšiřuje, čímž neotřele upozorňuje na svou impozantnost. Až mistrovské je přitom kladení scén muzikálových vedle scén bujarého společenského života, čímž se zmiňovaný niterní význam ještě posiluje.
Životopisný snímek o Lawrencové nicméně není pouze pozoruhodným muzikálem, ale svým diváckým přijetím také výpovědí o časech plných změn. Vstoupil totiž do období nastupujícího nového hollywoodského filmu, období divácky i esteticky vřele přijímaných snímků Absolvent (1967), Bonnie a Clyde (1967) či blížící se Bezstarostné jízdy (1969). Klasický muzikál Roberta Wise tedy nemohl být vzdálenější turbulentní, sociálně-kritické a provokující tváři hollywoodského filmu – a Star! opravdu skončil jako finanční propadák. Film stál čtrnáct milionů dolarů, v USA utržil pouhé čtyři a v zahraničí deset.
Nabízející se vysvětlení ovšem nabývá na trhlinách, vezmeme-li v potaz, že druhým nejvýdělečnějším filmem roku byl rovněž muzikál: Funny Girl (1968). Oba jsou zasazeny do stejného časového období, jsou životopisné a sledují vzestup hvězdy. Snímek Funny Girl přišel se Streisandovou naplňující představu o hvězdě, ale hlavně s výpravnější, barevnější i méně motivovanou muzikálností a menším důrazem kladeným na biografičnost či dobovost… tedy s žánrově mnohem méně odvážnými prostředky, než s jakými přišel snímek Star!. V době, jež přála netradičním filmům, zaujal tradiční muzikál více než ten méně tradiční – leč zůstává velmi cenným důkazem různorodosti filmů z období Nového Hollywoodu a hlavně příkladem možností promyšlené práce s muzikálovými konvencemi.
A v královském formátu v kině Mír 70 se Star! Roberta Wise bezpochyby promění v cinefilní zážitek.
Jaroslav Cibulka
Program
Romance o zamilovaných | 14.00 | 7. 4 |
Vysoká hra patriotů | 17.00 | 7. 4 |
Říše slunce | 20.00 | 7. 4 |
Navždy a daleko | 09.00 | 8. 4 |
Goya | 14.45 | 8. 4 |
Hook | 17.45 | 8. 4 |
Star! | 20.30 | 8. 4 |
Kam orli nelétají | 10.00 | 9. 4 |
Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti | 13.30 | 9. 4 |