Hello, Dolly!
Mladá vdova Dolly Leviová (Barbra Streisandová) je newyorskou společenskou hvězdou, upovídanou podnikavou pletichářkou, která se živí jako zprostředkovatelka sňatků. Tentokrát sama usiluje o svazek s bohatým obchodníkem, a aby svého cíle dosáhla, manipuluje všemi okolo a vedlejším produktem jejího snažení (na rozdíl od jiné slavné literárně-filmové dohazovačky, Emmy Jane Austenové) jsou šťastně uzavřené partnerské svazky. Jejím teritoriem je New York (a blízké městečko Yonkers) konce 19. století, který momentálně žije velkolepou přehlídkou, která vedle sebe představí sufražetky, válečné veterány, odbory i velkolepé triumfální vozy a je nacionalistickou oslavou prezentující hrdé město.
Než se roku 1969 dostal v muzikálové podobě na plátno, prošel příběh Dolly Leviové složitým adaptačním procesem. Původní divadelní hru z 19. století adaptoval Thornton Wilder, který ale dosáhl úspěchu až s její druhou přepracovanou verzí přejmenovanou na Dohazovačku (1955). Na jejím základě pak vznikl v roce 1958 stejnojmenný (nehudební) film. Michael Stewart přepsal hru do muzikálové podoby, jejíž realizace se titul jménem Dolly poprvé dočkal roku 1964 na jevišti St. James Theatre v New Yorku a stal se dlouholetým hitem.
Filmový muzikál, který už od třicátých let zažíval svou zlatou éru, už byl sice v šedesátých letech spíše na ústupu, ale i toto desetiletí přineslo několik velkých hitů právě na základě broadwayských předloh: West Side Story (1961), My Fair Lady (1964) nebo Za zvuků hudby (1965). Snímek Hello, Dolly vznikl až na konci desetiletí, kdy zrušení cenzurních požadavků produkčního kódu a změna skladby návštěvníků kin proměnily divácké požadavky a muzikál se dostal na okraj zájmu. Přestože byl snímek Hello, Dolly! v roce 1969 čtvrtým nejnavštěvovanějším filmem v USA, tržby představovaly vzhledem k nákladům zklamání. Také kritické reakce byly rozporuplné. Snímek dosáhl alespoň slušného úspěchu u Akademie, když proměnil čtyři ze sedmi nominací na Oscara. V Československu byl film uveden do kin na jaře 1970.
Hello, Dolly! patří mezi poslední z dvacítky titulů, které byly mezi lety 1955-71 natočeny na filmový formát Todd-AO, jenž používal 65mm negativ. Tento muzikál využil 70mm filmový formát pro velkolepé skupinové taneční výstupy, které proměnily různé lokace (otevřená prostranství jako ulice, nádraží a park, ale i interiér obchodu či luxusní restauraci) v taneční parket, kdy se skvěle doplňují pěvecké výstupy a perfektní choreografie Gena Kellyho, který celý film i režíroval. Dolly jako jejich hlavní hvězda okouzluje svým sebejistým vystupováním i nádhernými róbami. Hudba i texty, jejichž autorem byl Jerry Herman, byly sice v drtivé většině případů převzaty z původní broadwayské produkce, nicméně „Just Leave Everything to Me“ a „Love Is Only Love“ byly napsány speciálně pro film. Slavnou píseň Hello, Dolly! poprvé zpívala Carol Channingová, která ztvárnila hlavní roli v původním broadwayském muzikálu. Louis Armstrong nahrál v roce 1964 píseň jako propagační nahrávku, která se nakonec stala vůbec nejúspěšnější nahrávkou jeho kariéry. Ve filmu je skladba variována hned několikrát a k duetu s Barbrou Streisandovou se na několik minut připojí i samotný Satchmo, který ztvárnil malou, ale slavnou roli dirigenta orchestru v luxusní restauraci. Zde celý film vrcholí více než třicetiminutovou scénou, ve které se setkávají všechny hlavní postavy a kde kromě tanečních a pěveckých výstupů excelují i číšníci ve zběsilém rytmu akrobatických výstupů.
Marie Barešová
Program
Střihoruký Edward | 14.00 | 12. 4 |
Propast | 16.15 | 12. 4 |
Hello, Dolly! | 19.30 | 12. 4 |
Star Wars: Epizoda VI – Návrat Jediů | 23.00 | 12. 4 |
Ve šlépějích Spasitele | 09.00 | 13. 4 |
Vysoká modrá zeď | 13.15 | 13. 4 |
Star Wars: Epizoda VI – Návrat Jediů | 17.15 | 13. 4 |
2010: Druhá vesmírná odysea | 20.00 | 13. 4 |
Mistr | 22.30 | 13. 4 |
Smrtonosná past | 10.00 | 14. 4 |
Střihoruký Edward | 12.45 | 14. 4 |
Propast | 14.45 | 14. 4 |